maandag 8 oktober 2012

Yara-taal

Woensdag was ik met Yara en Lieuwke bij Ella en Resa. Yara en ik zaten te kletsen. Ella keek mij vreemd aan en zei tegen Lieuwke: 'Zij praat in een andere taal!'
'Ja,' zei ik, dit is de Yara-taal, willen jullie die ook leren?
Ze leerden snel. Yara begreep hen en kletste lachend terug.
Het is mooi om te zien hoe ze oefent met haar mimiek. Ze blaast spuugbelletjes en kletst wat af met klanken die lijken op verschillende klinkers en medeklinkers. De rrrrr lijkt haar favoriete klank, maar buhbuhbuh hebben we ook al gehoord.

Maar Yara heeft nog veel meer geleerd deze week. Ze heeft haar voetjes ontdekt. Als ze op mijn schoot ligt met haar beentjes omhoog, bekijkt ze haar voetjes aandachtig en probeert ze te pakken. Ze vindt het leuk als ik er een spelletje mee speel: klap eens in je voetjes, blij blij blij... Liggend op mijn bovenbenen probeert ze zich rechtop te trekken aan mijn vingers, al lukt dat nog niet echt. Of ze strekt haar armpjes naar mij uit en probeert naar mij toe te komen. Ze kan haar hoofd al bijna zelf rechtop houden. Vaak omklemt ze met haar handje mijn schouder; een heel schattig gevoel. Ook klemt ze zich aan mij vast door mijn kleding vast te pakken. Ze kan - soms - met twee handjes haar flesje vasthouden, een rammelaar of speeltje pakken en het bewegen. Haar hoofdje draait steeds makkelijker naar twee kanten.

Ze is dol op haar mobiel; begint te lachen en trappelen van opwinding als ik hem opwind. Als het muziekje is afgelopen, begint ze te mopperen. Ze huilt boos, totdat ik hem weer opwind. Dan lacht en trappelt ze weer. Ze weet nu dus al hoe ze haar ouders in beweging moet krijgen! We hebben de babygym van Lieuwke van zolder gehaald. Yara vindt het leuk om er mee te spelen op de grond of in haar wipstoeltje. Op zondag zit ze voor het eerst in haar wipstoeltje bij ons aan tafel; heel gezellig.   

Yara heeft nu een heel redelijk ritme. In de ochtend slaapt ze lang en veel. s Ochtends en rond de middag is ze anderhalf uur wakker en gaat daarna weer zoet slapen. s Middags is ze langer wakker en rond etenstijd wat huilerig; maar rond acht uur gaat ze diep slapen tot de laatste voeding. Als ze die op heeft, slaapt ze direct verder tot een uur of vier. Na een halve fles slaapt ze meteen door tot de volgende ochtend. Het is erg fijn dat er nu een patroon is met een duidelijk verschil tussen dag en nacht. 

Deze week hebben veel lieve mensen voor het eerst met Yara kennisgemaakt of haar opnieuw bewonderd. Opa en oma deze week op maandag; woensdag kwam Omi langs met een prachtige nieuwe outfit voor Lieuwke. Vrijdagavond was heel bijzonder; toen gingen we met de meidenclub op kraambezoek bij Ingrid en Lias in het ziekenhuis in Nijmegen. Sabine kwam over uit Londen, Micha uit Luxemburg en ook Sanne, Janneke en Jorien bewonderden Lias en Yara. We genoten van bevallingsverhalen, sushi en alcoholvrije wijn.

Zaterdag kregen we supergezellig kraambezoek van Jeske, Robin, Ties en Dorus. Lieuwke en Ties zagen elkaar als baby vaak. Na even wennen konden ze het weer heel goed vinden samen. Het werd een geweldige logeerpartij. Spelen met water in de Nooterhof, samen dansen op K3, samen in bad en tot slot: keten! Dat betekende: stiekem giechelen, de kamer overhoop halen, laat slapen en s ochtends alweer heel vroeg wakker. Kleine broer Dorus was dol op baby Yara. Ze waren nog maar net vertrokken of er kwamen alweer nieuwe speelkameraadjes: Simon en baby Iris. Ook met hen en hun ouders Ivo en Sytske genoten van de nazomerzon in de Nooterhof.

Na een weekje Italiaanse zon is het écht herfst geworden in Nederland. Maar Yara is klaar voor het nieuwe seizoen. De zomerjurkjes in maat 56 zijn opgeruimd en er ligt een nieuwe garderobe klaar van warme vestjes en zachte pakjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten