donderdag 13 december 2012

Week 19: Zoek de verschillen! (26 nov - 2 dec)

De tweede wendag op het kinderdagverblijf heeft Yara alleen maar gehuild . ‘Ze kan het wel lang volhouden, zeg!’ zeiden de leidsters, nogal onder de indruk; ‘daar zit wel wat temperament in!’ Tja, je zou het haast vergeten – zelf heb ik haar al dagenlang niet meer horen huilen.

Thuis is het dan ook meteen weer goed. In het badje of met Lieuwke in het grote bad. Lekker spatten met haar handjes! Op haar zij rollen gaat steeds makkelijker. Liggend op haar buik kan ze dingen pakken met één hand. Als ik een fles voor haar aan het maken ben, volgt ze nauwgezet wat ik doe. Ze begrijpt deze handelingen: zometeen ga ik drinken! Soms kan ze de fles vasthouden met twee handjes en als ze niet meer hoeft, duwt ze hem weg. Liggend in haar bedje, knuffelt ze met haar lappenpopje en ze strekt haar handjes uit als ik haar uit bed moet halen. Zo wordt ze al een écht een kindje.

Soms lijkt het of Yara en Lieuwke identieke baby's zijn. Lieuwke rolde voor het eerst op haar zij op 6 mei 2008, op een paar dagen na vier maanden oud – precies net zo oud als Yara. Als ik Yara met haar knuffeltje en slaapzaak in haar ledikant zie liggen, zie ik Lieuwke vier jaar geleden voor me. En zo lijkt de ene baby vaker samen te smelten met de andere. Hebben andere moeders dat ook? Of lijken ze echt zoveel op elkaar? Wat betekent dat dan voor straks? Wat voor kindje zal Yara worden?

Dat weten we niet. Dan maar een raadspelletje. Wie is wie? Of: zoek de vijf verschillen!

Week 19
Week 18




Geen opmerkingen:

Een reactie posten